lördag








Ja den frågan finns det många svar på





Ett är att jag fascineras
Fascineras av hur bra mina bara fötter anpassar sig
Hur duktiga de är på det
Hur bra de själva fixar sitt utsatta läge
Hur bra de faktiskt fungerar.





Ett annat är att det främjar min balans
Varje steg jag tar som barfota snubbe
Aktiverar balans sinnet i mig
På ett helt annat sätt än om jag burit Skor.





Ytterligare en anledning är att man rör sig mer "dynamiskt"
Kommer ifrån det där trista, träliga, dåliga,
"statiska", lunkandet, hasandet och klaffsandet.





Att det också är "tyst"
Inget hasande eller klapprande är också mycket skönt
Detta tänker man inte på normalt
Men märker av det desto mer
När man är på promenerar med någon som har skor.





Helvete vad skor väsnas mycket
Lyssna så får ni höra





Några Burmesiska barfota vänner som jag har
Vi brukar skoja om just detta
"Helvete va Sko-Människorna låter mycket då de rör på sig" !
(Sedan så fnittrar vi som ungar, igenkännandes fnitter, barfota barn emellan ;-)







Sedan är det också skönt att slippa
"Svampiga stinkande fötter"
Det är en klar Bonus.







Men man "upptäcker" också lite andra saker och ting
Som man inte skulle gjort med skor på sig
Världen och livet blir alltså lite rikare utan skor






Detta betyder ju inte enklare, utan just bara lite rikare






Händer och Fötter är nämligen ganska lika organ
Har tex. båda de så kallade "papillarlinjerna "
"Finger och Fot-avtryck"

Samt tramp och tryck dynor.






De är också båda överfyllda av nerver och är mycket känsliga
Man kan bildligt säga
Att man har som ögon på alla Fingrarna och på alla Tårna






Blunda
Ta sedan på lite olika saker med dina fingrar
Ja då kan du med "känseln" tala om vad det är för material
(Plus en hel del annat)

Den där känsligheten ger massor av information
Som man normalt tar för givet






Men tänk dig ett liv där du alltid bär tunna handskar
Skulle ett sådant liv inte vara lite fattigare ?






Det finns mycket mycket mer att säga om just detta
***
**
*


Det finns också en hel del nackdelar med att gå barfota
Den värsta nackdelen är
Alla spåniga och IDIOTISKA kommentarer som man får ta.





Den näst värsta är om det är riktigt jävla varmt
Som det kan bli och va i Tropikerna tex.
Ja då blir man tvungen att vidta åtgärder

Den första åtgärden är att inte va i Solen
Den andra är att bara stå på en fot i taget och vila den andra
Växla foten man står på hela tiden
För jävla så varmt det kan bli på direkta Solbelysta ytor
Då och då och vissa dagar
Speciellt i Tropikerna.





De övriga nackdelarna är försumbara och lätt hanterbara
Glas och glas in i fötterna tex.
Det tjatar folk om hela tiden
Men är ett "Hjärn-spöke"

Under alla mina år som barfota
Har jag fått tre (obs 3 st) glasbitar i sulan
Då känner man det direkt och pillar bort den
Sedan är det Problemet ur världen
***
**
*



Ja, jag är en utpräglad ”BARFOTA-SNUBBE”
&
Ja, jag älskar det ;-)
***
**
*


Får man hålla på med något så idiotiskt som Fotboll och Golf tex.
Ja då får man också hålla på med något så "idiotiskt" som att gå utan skor
eller ?
***
**
*

Här kommer några av mina många Barfota anekdoter i från mitt hittills levda liv
***
**
*



Tre dagar i Psykvården






För ett antal år sedan nådde så min Alkoholism sin kulmen
Ifrån att näst intill varit absolutist i mitt liv
Hade jag nu gjort en blixt-karriär som alkoholist
  Blev helt enkelt tvungen att lägga in mig för avgiftning.
(Gjorde också därefter en blixt karriär ut ur detta trista fenomen.)





Efter tre dagar på Psykakuten
Så var det så dags för eventuell utskrivning
De sa till mig att gå in till läkaren i rummet där
Pekade på en dörr.





Då jag klev in i rummet
Så satt det inte mindre än 6 st Läkare där
6 st sammanbitna läkare där runt ett stort ovalt bord .

En stol var ledig och de bjöd mig att sitta ner där
Vi hälsade på varandra och jag skulle ljuga
Om jag inte erkände
Att jag blev både paff, lite rädd och nervös

Över alla dessa 6 Psyk-läkares uppmärksamhet
Deras sammanbitna miner förstärkte dessutom dessa känslorna i mig
Jag hade ju förväntat mig bara 1 st Läkare
1 st.





En Läkare tvärs över det ovala bordet tog så till orda
Efter att vi alla hälsat på varandra
Eller rättare sagt
När de alla hade hälsat på mig och jag hade hälsat på dem alla
(Det var den enda Läkaren förövrigt som pratade och sa något under denna utfrågningen.) 

Han ställde mig sedan en massa både bra, intressanta och relevanta frågor
Under nästan en timme höll han på och "grillade" mig
Men jag måste ha givit bra svar på alla hans bra frågor
För till slut sa han :

"Det är inget större fel på dig, du kan åka hem nu" !
De andra 5 Läkarna nickade med hållande.





Inom mig drog jag en lättnads suck
Samtidigt som vi alla reste på oss.

Men då vi rest på oss halvvägs
Gjorde han ett nytt ”utfall” i mot mig
Nu betydligt strängare i rösten och frågade :

"Men du Thomas" !

"Varför går du BARFOTA" ?






Suck





Jag förstod då av hans tonläget
Att just denna frågan hade han funderat på länge
I åra tal kanske
  Så jag sjönk åter ner på min stol
Men nu med en stor suck.





De övriga runt bordet satte sig också åter ner
Men nu betydligt mer nyfikna och uppmärksamma
Ja vad skulle jag svara på den frågan ?





Efter en stunds funderande sa jag :

"Det är väl inget fel med ”skor”
”Skor är ju jättebra grejer" !

"Precis" !
Avbröt Läkaren mig och ställe om samma fråga igen :

"Men du Thomas" !
"Varför går du då utan skor" ?






Jag suckade och tog ny satts





"Ok, svarade jag, jag börjar om"
"Det är väl inget fel med skor, skor är ju jättebra grejor"
"Det är väl inget fel på Kondomer heller"
"Kondomer är ju också jättebra grejer"
"Men..."






Sedan kom jag inte längre
Innan jag blev avbruten igen
Men denna gången av
Att alla 6 Läkarna samtidigt  brast ut i ett stort garv
De fick ett akut skratt-anfall.





De reste på sig alla som på en given signal
Allt jämt skrattande

Medans jag satt kvar på min stol
”spelandes” ovetande och oförstående.





"Ha ha ... Men det är skönare utan va" ?
"Ha ha vi fattar, du är en ”KLOK DÅRE”
"Åk hem med dig nu och drick mindre i framtiden"
"Samt fortsätt med och koncentrera dig på ”DIN KONST"





Jag reste på mig
Tackade och bugade för mig och gick sedan hem till mitt

Leende
Mycket brett leende
&
  I ett betydligt bättre mående än 3 dagar tidigare
&
Jag ler alltjämt
Då jag minns och tänker på denna lilla Barfota episoden
En av många
I mitt så brokiga och bråkiga liv.

***
**
*



Älgen




Då jag levde med min familj
Hustru och 3 barn, mitt ute i skogen
Ägnade jag mycket av min fria tid
Till att gå många timmars långa skogspromenader
Det kunde bli flera mil och flera gånger varje vecka
Alla årets månader





Det var en passion som hade
Jag älskade verkligen alla dessa "mötena"
Alla möten med div vilda djur
Men också många andra möten och annat
Som möten med många flygande kul tankar
Som jag fick på alla dessa turerna





Jag tröttnade aldrig på detta tids-slöseriet
Att man sedan förbrukade en massa kalorier
Blev svettig och hungrig var en Bonus





Under den kalla årstiden hade jag ju naturligtvis skor eller stövlar på mig
Men annars var det barfota som gällde
Då skogen var blöt så lärde sig mina fötter använda "svikten" i "Förnan"
Så att mina steg kunde förlängas en eller ett par decimeter gratis
Utan extra energiåtgång
Detta fenomen fascinerade mig också mycket.





En dag hörde jag
Hur en Älg prasslade till i skogen framför mig
Den hade känt min vittring långt innan den såg mig
Då jag just då gick med vinden





Jag stannade upp och lyssnade på dess flykt så länge jag kunde höra den
Älgar kan gå tyst i skogen, men då de flyr väsnas de mycket





När det så åter blev tyst, relativt tyst
Så fortsatte sedan min vandring.

Sökande efter Blåbär eller Svamp
Eller ett bra pass eller något annat.





Plötsligt
Känner jag att marken jag klivit på är varm
Jag stannar upp
Först undrande
Men sedan ser jag
Att precis där jag står hade Älgen legat och vilat
En del av hans kroppsvärme fanns kvar i "legan" och det var den jag hade känt
Igenom och med mina bara fötter.





Då log jag för mig själ
Rullade och tände mig en cigarett
Kollade sedan in omgivningen lite noggrannare





Insåg snart
Att den där Älgen han viste precis vad den gjorde
Då den valt att vila precis just på denna platsen
Platsen var PERFEKT att vila på





Så jag gjorde det samma
Då jag var ganska trött efter att ha gått långt
Så jag kröp ner i den ännu varma Älg-legan
&
Somnade.





Då jag vaknade var det mörkt och jag var dö hungrig
Så skyndsamt tog jag mig hemåt den sista knappa milen
Väl hemma hade jag något att berätta
Plus att jag var hungrig som 2 Vargar





Min Hustru log
Både åt min upplevelse och över min aptit
Vilket hon log mest åt
Vet jag inte
Men jag mins och vet att log
Ja det gjorde hon
Log.

***
**
*






















Inga kommentarer: